Moromeții, un film fabulos

     În 1984 Stere Gulea a propus Consiliului de Stat pentru Cultură și Artă realizarea filmului Moromeții. Scenariul filmului a fost scris de Stere Gulea după volumul I al romanului Moromeții de Marin Preda.
     Acțiunea cărții se petrece în anii '30 ai secolului al XX-lea la Siliștea Gumești, satul natal al scriitorului Marin Preda. Localitatea se schimbase însă destul de mult în cei 50 de ani care trecuseră de la momentul descris în carte, chiar scriitorul afirmând în volumul Imposibila întoarcere că „…ăsta nu e satul meu”. Regizorul a vizitat mai multe sate pentru a găsi unul care să semene cu satul descris de Marin Preda în roman, alegând în final satul Talpa, tot din județul Teleorman.Au fost găsite două case nelocuite alăturate, despărțite de un gard, înspre marginea satului, care au fost alese pentru a fi casa lui Bălosu și a lui Moromete.În curțile celor două case nu era însă niciun salcâm, așa că a fost adus unul tocmai din Alexandria.
     Filmul a fost realizat în studiourile Centrului de Producție Cinematografică București. La realizarea filmului au fost folosiți pe post de consultanți Răzvan Ciucă (consultant etnografic) și Mihai Ungheanu (consultant literar). Regizor secund a fost Jana Dochița-Badea, iar operator filmări combinate Nora Irimescu. Filmul a fost filmat pe peliculă alb-negru.
     Filmările au durat timp de două luni și au avut loc în vara anului 1985 în satul Talpa. Echipa de filmare era cazată la Hotelul Parc din Alexandria, de unde făcea zilnic naveta o distanță de 80 de km până în satul Talpa.Condițiile din camerele de hotel erau mizerabile: pe lângă faptul că era foarte cald, în încăperi mișunau gândaci, muște și țânțari.
     Satul în care se filma era destul de izolat. Casele au fost închiriate de la săteni și există și în prezent. Strada pe care s-a filmat a fost denumită ulterior strada Moromeții. Sătenii i-au privit pe actori ca pe vecinii lor. Victor Rebengiuc a afirmat că a fost impresionat profund că localnicii cunoșteau romanul pe dinafară.Echipa de filmare aducea țăranilor zilnic pâine, că acolo nu se găsea. Întreg satul aștepta autobuzul cu echipa de filmare de la Alexandria.În schimb, sătenii le aduceau actorilor și celorlalți membri ai echipei de filmare ouă, brânză și alte produse și le făceau de mâncare la prânz.
     Scenariul a fost îmbunătățit în timpul filmărilor fără a se modifica litera cărții și spiritul ei.

 P.s :  Filmul este fabulos, l-am văzut de cel puțin 50 de ori și nu m-am săturat de el. Recomand acest film tuturor, merită să pierdeți 2 ore din timpul vostru.

Comentarii

  1. si eu l-am vazut de cateva ori , ba inca stiu si ceva replici :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Este nemaipomenit filmul, in acea vreme existau fonduri pentru realizarea filmelor romanesti.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt si acu fonduri Cristi, nu este insa interes :)
    Eu stiu ceva mai multe replici Coco...zi faina sa aveti.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu am vazut filmul dar din ce am vazut e interesant am sa ma uit candva

    RăspundețiȘtergere
  5. Au trecut ani...
    Din pacate filmul a re-devenit realitate!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

~ Parerea ta conteaza pentru mine ~

Postări populare de pe acest blog

Să ne imaginăm zic...

Mă doare`n cot de ce spune lumea ?!!?